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Dr. Barbara Schiller

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Dr. Barbara Schiller

Raum:
R09 R02 H47
Telefon:
+49 201 18-34074
E-Mail:
Sprechstunde:
Mo 15:00 - 16:00 Uhr, Anmeldung per Mail erwünscht
Adresse:
Universität Duisburg-Essen, Campus Essen
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
Universitätsstr. 9
45141 Essen

Lebenslauf:

Ehrungen und Auszeichnungen:

  • Nominiert für den Best Paper Award der 53th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) 2020: Schiller, Barbara; Brogt, Tobias; Schuler, J. Peter M.; Strobel, Gero; Eicker, Stefan: Identifying Quality Factors for Self-Tracking Solutions: A Systematic Literature Review.
  • Preis für hochschuldidaktische Innovationen in der Lehrpraxis 2014

Forschungsgebiete:

Smart Connected Products (SCP)

Internet of Things (IoT)

Publikationen:

Filter:
  • Schiller, Barbara: Konzeption eines Reifegradmodells zur ganzheitlichen Unterstützung der Entwicklung digitalisierter Produkte anhand der intendierten Produktreife (1). Essen 2024. doi:10.17185/duepublico/81975BIB DownloadDetails

    Der Forschungsbereich der digitalisierten Produkte (engl. smart products) ist vergleichsweise als jung und innovativ einzuordnen, weshalb die Forschung in dem Bereich bisher sehr heterogen und wenig holistisch ist und sich zudem auf etliche unterschiedliche Domänen verteilt. Als Folge fehlen zum einen oftmals fundierte Lösungen und zum anderen werden zahlreiche Herausforderungen in der Praxis nicht von der Forschung aufgegriffen. Erschwert wird die Situation zusätzlich einerseits durch eine fehlende einheitliche Terminologie und andererseits durch die immer häufiger stattfindende Erweiterung von digitalisierten Produkten zu umfangreichen Ökosystemen.

    Das Ziel der vorliegenden Arbeit war daher die Konsolidierung des bisherigen Wissens über die Entwicklung digitalisierter Produkte aus den verschiedenen Anwendungs- und Forschungsdomänen zur Etablierung eines einheitlichen Body of Knowledges für die Forschung. Hierfür wurde ein domänenübergreifendes Reifegradmodell entwickelt und evaluiert, das Unternehmen bei der komplexen und von verschiedenen Herausforderungen tangierten Umsetzung unterschiedlicher Entwicklungsstufen der digitalisierten Produkte (z. B. Einzelprodukt, Produktsystem, System-of-Systems) unterstützt.

    Durch das entwickelte, rasterbasierte Stufenmodell erhalten Unternehmen einerseits die Möglichkeit der Ist-Zustandsbewertung der im Unternehmen entwickelten digitalisierten Produkte und andererseits Zielvorgaben in Abhängigkeit zu der (zukünftig) angestrebten Produktentwicklungsstufe. Die Zielvorgaben decken dabei alle von der Entwicklung betroffenen Unternehmensbereiche ab, wie z. B. die Unternehmensstrategie, die Investitions- und Finanzierungsmöglichkeiten, die Unternehmensstruktur, die Unternehmensprozesse, die IT-Architektur oder das Stakeholder Management.

    Die Entwicklung und Evaluation des Modells zeigte darüber hinaus sowohl Weiterentwicklungsmöglichkeiten des Modells als auch Ansätze zur Verbesserung der Reifegradmodellentwicklung im Allgemeinen auf. Dadurch konnte ein Beitrag zur Praxis und Forschung geleistet werden.


    Research on smart products is still a young and innovative area of interest resulting in a heterogeneous and fragmented research field with many varying domains. Thus, well-grounded and comprehensive support for e.g., the development is often not available, while at the same time numerous challenges in practices and research are present. A missing consistent terminology and the advancement of smart products to large ecosystems complicates the situation even further.

    Therefore, the goal of this research thesis was the consolidation of existing knowledge of different application and research areas about the development of smart products into a consistent body of knowledge. For this purpose, a research and application domain overarching maturity model was drafted, developed and evaluated. The model should support organizations with the complex and challenging development of different product maturity stages of smart products (e.g., smart product, product system, system-of-systems).

    The resulting grid model allows for an (descriptive) as-is state assessment of the organizational smart products and provides the model users with improvement objectives in relation to the targeted product maturity stage. The objectives concern all organizational levels e.g., the strategy development, financial planning, organizational structure, organizational processes, IT architecture or stakeholder management.
    Moreover, the model development and evaluation demonstrated potential for fur ther improvement of the developed model as well as the overall maturity model research. In doing so, contribution to practice and research of smart products and maturity model development in general could be achieved.

  • Schiller, Barbara; Brogt, Tobias; Schuler, J. Peter M.; Strobel, Gero; Eicker, Stefan: Identifying Quality Factors for Self-Tracking Solutions: A Systematic Literature Review. In: Proceedings of the 53nd Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, USA 2020. doi:10.24251/HICSS.2020.452BIB DownloadDetails
    Identifying Quality Factors for Self-Tracking Solutions: A Systematic Literature Review

    Self-tracking solutions have become globally widespread, as they promise numerous advantages (e.g. improving health) to their users. Despite their benefits, such solutions are often abandoned due to quality issues. This phenomenon can also be observed for digitized products in general. As self-tracking solutions are hybrid products, combining digital and physical components, traditional domain-independent and abstract quality models like the prominent ISO 25000 standard seem to not cover quality in an appropriate way. We address these issues by answering the research question of which factors affect quality perceptions of different stakeholder groups when interacting in a wearable ecosystem. We use a systematic literature review based on a research protocol to identify and analyze 98 quality-influencing factors from 19 studies that we cluster in a map. The identified factors are compared to the ISO 25000 standard, showing that certain factors like hedonic motivation are unconsidered thoroughly in the existing standard.

  • Schiller, Barbara; Brogt, Tobias; Schuler, J. Peter M.; Strobel, Gero: Can Self-Tracking Solutions Help with Understanding Quality of Smart, Connected Products?. In: Ais (Hrsg.): Proceedings of the 26th European Conference on Information Systems (ECIS). Portsmouth 2018. BIB DownloadDetails
    Can Self-Tracking Solutions Help with Understanding Quality of Smart, Connected Products?

    Smart connected products (SCPs) have gained significant attention in different domains because they offer numerous benefits and change the way of competition and value creation. While quality is im-portant for SCPs, no holistic quality model is available to target the present quality problems. Further-more, since the concept of an SCP is quite abstract, a bottom-up approach that starts with a concrete example seems suitable. Therefore, this paper identifies the five key components of SCPs and maps them to self-tracking solutions (STS) in order to show that STSs are suitable substitutes. We also analyse quality models in corresponding areas to verify the absence of a holistic quality model for the selected example. This contribution identifies the research gap regarding holistic, stakeholder-oriented quality models and helps researchers understand SCPs better. 

  • Brogt, Tobias; Schiller, Barbara; Schuler, J. Peter M.; Eicker, Stefan: The Role of Quality in Sociotechnical Systems. In: Ais (Hrsg.): Proceedings of AMCIS 2017 - Twenty-third Americas Conference on Information Systems. Boston 2017. VolltextBIB DownloadDetails
    The Role of Quality in Sociotechnical Systems

    Today, value is co-created in sociotechnical systems in which different stakeholders integrate resources (products and services) in an interactive process. For these systems to be successful, quality is very important. However, existing systems often fail to deliver the right level of quality, and the available quality approaches seem to be insufficient. Therefore, this paper provides insight into the role of quality by applying a service system perspective. We show that a holistic quality perception that reflects the modern expectations of stakeholders is necessary. In addition, different resources for modern services and their interaction need to be taken into account. This results in the need for quality management specific for sociotechnical systems, which integrates different existing approaches to cover these demands. Furthermore, the authors suggest future research on perceived quality and technical support in this context.

Lehrveranstaltungen:

Konzeption und Dozentin/Betreuerin

  • Einführung in die Wirtschaftsinformatik jedes Wintersemester seit 2013/14 bis 2016/17 
  • Einführung in Präsentationstechniken jedes Semester seit 2013 bis 2017/18
  • Studienprojekte im Wintersemester 2015/162016/17 und Sommersemester 2017
  • Business Engineering jedes Sommersemester von 2010 - 2013

Betreuung

Begleitete Abschlussarbeiten:

Filter:
  • Identifikation und Analyse von IoT-Technologien im Einzelhandel (Bachelorarbeit Betriebswirtschaftslehre, 2023)
  • Analyse des Einflusses des Internet of Things auf die Nachhaltigkeit in Smart Cities (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2023)
  • Smart Traffic Management: Analyse und Kategorisierung von Vorteilen, Herausforderungen und Einsatzmöglichkeiten (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2022)
  • Connected Cars. Vergleich der Konzepte, Potentiale und Herausforderungen ausgewählter Automobilhersteller-Projekte und Smart-City-Ansätzen zur Identifizierung von Synergien und Aufstellung von Handlungsempfehlungen für die Entwicklung (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2021)
  • Entwicklung eines Konzeptes zur Erhöhung der Technologieakzeptanz auf Nutzerseite für Smart City Projekte (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2017)
  • Entwicklung eines Konzeptes zur Informationssystem-gestützten Verminderung von Zahlungsausfällen im E-Commerce anhand eines Fallbeispiels (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2017)
  • Literaturanalyse zum Big-Data-Einsatz bei der Unterstützung mittelständischer Unternehmen durch Smart-Energy-Konzepte der Energieerzeuger (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2015)
  • Kritische Analyse verschiedener Kommunikationskanäle des Web 2.0 und deren Eignung zur Nachhaltigkeitskommunikation für Unternehmen (Bachelorarbeit Betriebswirtschaftslehre, 2014)
  • Analyse der Planungs- und Steuerungsmöglichkeiten der internen Kommunikation in kleinen und mittelständischen Unternehmen durch Social Media Governance (Bachelorarbeit Wirtschaftsinformatik, 2014)

Inneruniversitäre Funktionen: